LIVET SOM AU PAIR

Jag har förstått att det en några som vill veta lite om hur det är att jobba som au pair. Vad man tjänar, hur man bor och jobbar osv. True bloggare som jag är så ska jag berätta lite för er.

Den vanligaste frågan jag har fått är "Hur mycket tjänar man?". Det beror helt på vilken familj man hamnar hos och hur många timmar man jobbar. Men vanligast är att man får mellan 60-80 pund/vecka och att man jobbar ca 25-30 varje vecka. Själv får jag 100 pund/vecka och jobbar 25-30 h/vecka. Ibland mer, ibland mindre, man får vara lite flexibel. Många familjer har minst en babysittingkväll i veckan, inräknat i lönen, också. Vill man tjäna stålar kanske man ska försöka hitta ett annat jobb men med tanke på att man får gratis mat och boende så klarar man sig ganska bra på fickpengarna man får.

Som jag skrev innan så är det vanligast att man jobbar 25-30 h/vecka. När man arbetar är olika beroende på familjens behov. Jag jobbar 1 h på morgonen innan barnen åker till skolan, sedan jobbar jag igen ca 5 h på eftermiddagen, när barnen kommer hem från skolan, fram till föräldrarna kommer hem på kvällen. Och på helgerna är jag ledig. Men någon gång då och då är jag barnvakt på helgerna, men då får jag extra betalt också. Dessa tider gör att man får väldigt mycket fritid till att utforska london, vilket jag är väldigt dålig på. Skärpning Emma!

Det här med boende varierar såklart också. Men alla får eget rum, vad jag har hört, och vissa får eget badrum också. Mitt badrum är det nästan bara jag som använder. Men självklart får andra använda de om de andra toaletterna är upptagna och man inte kan hålla sig.

Som au pair kan det vara svårt för familjen att veta hur mycket de kan kräva av en. Communication is everything! De vanligaste sysslorna för en au pair brukar vara att ta hand om barnen, obviously, ta dem till skolan, hämta dem, hjälpa till med läxorna, ge dem mat, leka med dem... Plocka iordning i huset, städa, tvätta och diska är också vanliga sysslor. Även det här är olika. Min sits är lite annorlunda eftersom familjen har en städerska, nanny och ironing-lady. Men vi är alla ett team som hjälper varandra, riktigt skönt.

Om jag rekomenderar att åka iväg som au pair? Ja, det gör jag. Visserligen har jag haft turen att hamna hos en sådan underbar familj. Jag trivs hos familjen och jag trivs i London. Man träffar mycket nya människor, spec andra au pairer, och man lär sig väldigt mycket. Plus att man förbättrar sin engelska.
Och jag rekomenderar att åka genom en agency. Det är tryggt och man får mycket hjälp. Trivs man inte i familjen är det bara att byta, no problem.

I think I got it all cover. Vill ni veta någonting mer, just ask me.
Me & A, 18/11 -09.

Kommentarer
Postat av: Kmulls

Det är ganska svårt att få jobb som au pair om man inte har körkort va? Eftersom barnen ska skjutsas runt. Behöver du köra någonting?

2010-01-18 @ 18:56:18
URL: http://kmulls.blogg.se/
Postat av: P

Vilken söt pojke du har där. Förstår att man verkligen kan smälta för de där ögonen

2010-01-18 @ 21:33:48
Postat av: isabelle

vilken agency har du åkt med?

2010-01-19 @ 00:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0